– Endelig en bank man kan ha en dialog med!

Det viste seg å være enklere sagt enn gjort å realisere drømmen om å totalrenovere en gammel bolig. En lokal sparebank ble til slutt redningen for familien Bjørk.

Cirka femten minutter fra Trondheim sentrum i retning Malvik, ligger den lille bydelen Saksvik. Her jobber familien Bjørk med å realisere en drøm om å skape sitt helt eget hjem. I døra står Julie og ønsker velkommen inn. Fra innsiden av huset høres høyrøstet sang fra mannen hennes Magnus.

– Magnus, nå må du være stille, vi får besøk, ler Julie. Magnus kommer frem fra det som nå fungerer som både kjøkken og dusj, og inviterer inn i boligen.

 

 

– Ja, det er litt kaos her nå, ler de begge.

 

I dag bor de i første etasje av huset, med en provisorisk løsning på det meste. I andre etasje er arbeidet i full gang. Fliser legges på kjøkkenet og malingsprøver finner veien til veggene. Snart er denne etasjen innflytningsklar. Da kan det de selv omtaler som byggetrinn to; altså første etasje, begynne.

Men veien til dit de er i dag har vært alt annet enn enkel for familien på fire.

 

Ønsker du å bli kunde? 

 

 

– Føltes veldig utrygt

 

– Problemene begynte jo rett etter vi hadde kjøpt huset egentlig, forteller Julie.

 

Da trakk nemlig den gamle banken til paret seg, og ville ikke være med på finansieringen av boligprosjektet likevel.

 

– Det ble veldig mye rot med den banken. Vi fikk nye rådgivere hele tiden, og ingen virket å ha fått noe oppdatering på saken vår i forkant. Det hele var utrolig kaotisk og føltes veldig utrygt for oss, forteller Magnus.

 

Ekteparet opplevde at avgjørelsene som ble tatt av den gamle banken hang veldig på hvilken type rådgiver de fikk snakke med, og følte seg verken hørt eller forstått.

 

 

– Det var en veldig stressende situasjon. Vi hadde jo akkurat kjøpt dette huset på Saksvik, og sto klare med arkitekttegninger og hele pakken. Plutselig sto vi på bar bakke med et slitt hus fra 70-tallet og ingen støtte fra banken, forteller Julie.

De måtte handle raskt dersom planene skulle bli gjennomført slik de ønsket, og jobben med å kontakte andre banker startet.

Hos flere av de større bankene følte Julie og Magnus at de var del av et samlebånd. Ting tok veldig lang tid, og det var mye skjema, e-poster og chat-bot-samtaler før de endelig fikk kontakt med et ekte menneske.

– Det kunne ta over ei uke fra vi sendte av gårde første skjema fra nettsiden, og vi følte hele veien at ansvaret for å bli fulgt opp lå på oss. Vi måtte mase og purre ofte, sier Magnus.

Sjekk ut prosjektet til Julie og Magnus på Instagram: @saksvikhouse 

 

 

– En bank som stolte på oss

 

Til slutt tok Julie kontakt med en bank hun hadde hatt et godt forhold til i barndommen; Tidligere Klæbu Sparebank, nå Nidaros Sparebank.

– Det var virkelig noe helt annet, forklarer paret. Fra vi sendte første e-post tok det kun en times tid før vi fikk svar fra et ekte menneske. Innen dagen var omme hadde vi fått tildelt en egen rådgiver som vi fikk snakke med over telefon, forteller Magnus oppglødd.

– Det var deilig å treffe Nidaros Sparebank som møtte vår optimisme med tiltro. De tok dette morsomme prosjektet vårt og hadde tro på det, – og tro på oss! Vi følte at dette er en bank som stoler på oss, smiler Julie.

Allerede etter første møte med banken skjønte ekteparet at de endelig hadde funnet en bank som så dem som mennesker, ikke bare tall i et større regnskap.

 

Ta kontakt med oss

 

Ønsker du å bli kunde? 

 

 

En mer personlig tilnærming

 

Rådgiveren deres, Mathias Almendingen, har vært en god støttespiller hele veien, og forteller selv at han synes prosjektet til ekteparet er spennende å følge med på.

 

– Man kjenner seg jo igjen i dem som familie med to barn i skolealder. De har et deilig pågangsmot, hvor begge har drevet egne firma og har tydelige mål og ambisjoner, forteller Mathias, og fortsetter:

 

– Vi merket fort at dette var noen vi kunne stole på, og ønsket å hjelpe de med å finansiere boligdrømmen deres. 

 

For ekteparet Bjørk var den jordnære og personlige tilnærmingen til Nidaros Sparebank avgjørende for dem. Mathias forteller at det er en av de klare fordelene med å bruke en lokal sparebank som dem.

 

– Det at vi er en mindre og lokal sparebank betyr at vi kan være mer personlig med kundene våre, og vi tar oss tid til å bli kjent med dem. Det gjør det lettere for kundene å stille spørsmål, og vi mener det hjelper både kundene og oss å finne de beste løsningene for dem.

 

– Banken har også korte beslutningsveier, som gjør at vi gir kundene våre en rask tilbakemelding, forteller han.

Mye historie i veggene

 

Nylig åpnet Nidaros Sparebank et nytt kontor i Trondheim sentrum, nærmere bestemt til det historiske slaktehuset i Gryta. Vibeke Toini Bøgseth er leder for privatmarkedet i banken, og hun forteller at flyttingen markerer et viktig kapittel i bankens lange historie.

 

– Det nye kontoret gir oss en flott mulighet til å knytte oss enda sterkere til Trondheims historie og lokalsamfunn. Bygget har selv en rik historie og er en del av byens kulturarv. Det å kunne plassere banken i en slik historisk bygning, passer godt med vår egen lange og stolte historie, forteller Vibeke.

 

Hun mener deres tilstedeværelse i Trondheim sentrum vil bidra til å gi en enda sterkere følelse av lokal tilknytning til deres kunder.

 

– Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger fra kunder som setter pris på den sentrale beliggenheten, og at det nå er så enkelt å komme til oss enten med bil, buss, tog eller hurtigbåt, smiler hun.

 

Både hun og Mathias mener det er viktig for Trondheim å ha en lokal sparebank.

 

– Vi kjenner byen godt, og er opptatt av å skape muligheter for kundene og samarbeidspartnerne våre. Vi har også et sterkt samfunnsengasjement, og er opptatt av å gi tilbake til lokalsamfunnet, forteller Vibeke.

Les mer om vårt nye kontor i Trondheim

 

 

– Når du skal ta store avgjørelser i livet, som å kjøpe hus, ta opp lån eller stifte familie, er det viktig at man som kunde blir møtt av en bank som ser deg som person, forklarer Mathias, og utdyper:

 

– Ingen av våre kunder blir møtt med et autosvar når de henvender seg til oss. Vi møter dem alltid til en samtale slik at vi sammen kan snakke om hvilke mulige løsninger som finnes.

 

Vibeke syns bankens slagord «Mer enn penger» oppsummerer dette bra.

 

– For oss er bank så mye mer enn penger; det handler om å hjelpe kundene våre med å sikre en trygg økonomi, realisere drømmene og samtidig sørge for at de har en økonomi de kan leve godt med, avslutter hun.

 

Sjekk ut prosjektet til Julie og Magnus på Instagram: @saksvikhouse

 

Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Adresseavisen Studio